Technika

 

Požární automobilový žebřík je speciální automobil, který je určen k rychlému zásahu požárních jednotek ve vyšších podlažích budov a podobných objektech. Slouží jak pro výstup hasičů, tak pro dopravu hasiva, evakuaci ohrožených nebo zraněných osob. Automobilový žebřík AZ 37 – Iveco Magirus jezdí ve službách SDH Čelákovice od roku 2014. Jedná se moderní typ výsuvného žebříku Magirus s dosahem 37 metrů. Na první pohled vypadá stejně jako žebříky AZ 30 pražských hasičů, ale žebříková sada je pětidílná. Ve výzbroji je hadice B délky 40 metrů pro vytvoření dopravního vedení po žebříkové sadě. Na koš lze připevnit otočnou proudnici, světlomet, nebo otočný držák nosítek.

Volací znak: PMB 453
Technické údaje:

Základní údaje:

  • Délka: 10 000 mm
  • Šířka: 2 500 mm
  • Výška: 3 380 mm
  • Pohotovostní hmotnost: 13 200 Kg
  • Celková hmotnost: 15 000 Kg
  • Typ podvozku: Iveco 150E27
  • Výkon motoru: 196 kW
  • Maximální rychlost: 110 km/h
  • Posádka v kabině: 1+2

Nástavba:

  • Typ nástavby: žebřík Magirus DLK 37
  • Dostupná výška: 37 m
  • Úhel sklonu žebříku: –12° až +75°
  • Typ koše: koš RK 270
  • Max. nosnost koše: 270 kg / 3 dospělé osoby
Nástavba - stručný popis:

Pohon všech pohybů žebříku se provádí hydraulicky.

Z vedlejšího výstupu hnací převodovky je poháněno přes krátkou kloubovou hřídel regulovatelné čerpadlo hydraulického okruhu. Krátké sací vzdálenosti jsou zajištěny tím, že se napájení olejem provádí pomocí olejové nádrže, která se nachází vedle čerpadla v základu žebříku. Čerpadlo dopravuje olej přes vícenásobnou olejovou průchodku a hydraulický rozvaděč buď do podpěr vozidla nebo k hlavnímu hydraulickému ovládání žebříku a dále k hydraulice žebříku. Regulační šoupátka v hlavním hydraulickém ovládání vedou olej k ovládaným spotřebičům, které provádí požadovaný pohyb rychlostí, která odpovídá vychýlení ovládací páky. Čerpadlo se automaticky nastavuje na požadovaný tlak a množství oleje pomocí ovládání, které pracuje v závislosti na zátěži. Otočný stojan nese vztyčovací rám soupravy žebříku. Stojan je uložen pomocí otočného věnce na základu (podvozku vozidla). Toto uspořádání umožňuje nekonečné otáčení žebříku. Otočný věnec přenáší sily ze soupravy žebříku přes podvozek vozidla a podpěry do země. Různé pohyby žebříku mohou být prováděny současně a na sobě nezávisle. Tyto pohyby jsou zajištěny pomocí elektronických, hydraulických a mechanických bezpečnostních zařízení tak, že je dalekosáhle zabráněno chybám v obsluze.
Technické a materiální vybavení vozu:
  • Radiostanice MOTOROLA GP 300
  • 2x Izolační dýchací přístroj Dräger PSS-3000 + 2x maska Dräger FPS 7000 + 4x lehká ocelová vzduchová lahev 6.8l
  • Elektrocentrála
  • Hadice B 40m
  • Pracovní lano 60m
  • Nosítka + otočný držák nosítek do žebříkového koše
  • Otočná proudnice
  • 2x pracovní reflektor 70W, 24V
  • 2x světlomet 1000W, 230V
  • Klíny pod kola
  • Nářadí
  • 2x hasičská sekera
  • 3x hasicí přístroj 5kg