Oheň, základní vzdělání každého hasiče
Technika
Film Backdraft byl v jistém ohledu jedinečný i co se týče techniky, která byla ve filmu prezentována. Pod pojmem technika se v tomto případě samozřejmě skrývají hlavně hasičská vozidla. A čím že byl film výjimečný? Především tím, že Chicagský hasičský sbor zapůjčil Ronu Howardovi pro natáčení filmu vozidla, která byla v té době v aktivní službě. Použití autentické techniky pro natáčení bylo pro Hollywood, alespoň v té době, velmi neobvyklé. Většina filmů, kde „hraje“ hasičská technika (určitě aspoň v době natáčení Backdraftu to platilo) se totiž točí na západním pobřeží USA a používá techniku vlastněnou soukromníky, sběrateli, a je jen přestříkána na barvy města nebo oblasti, kterou má reprezentovat. Však se také z Chicagského hasičského sboru po Howardově filmu Backdraft stal jeden z nejznámějších a nejrozpoznávanějších ve státech.
Engine 17 (Stříkačka 17)
Engine 17, Stříkačka 17 nebo chcete-li po česku CAS – 17 (i když zde číslo znamená označení jednotky, ne výkon čerpadla) je zajisté nejznámějším hasičským vozidlem z filmu a možná také nejznámějším vozidlem Chicagského hasičského sboru vůbec. Engine 17 začala svoji službu pro Chicagský hasičský sbor v červenci 1970, kdy byla poprvé přidělena jednotce 8 (Engine Company 8), takže nesla označení 8. Později přešla stříkačka k jednotce 18 (Engine 18). V roce 1987 prošla stříkačka rekonstrukcí, kdy dostala novou kabinu, která už byla celá uzavřená a nové tělo (nástavbu) od firmy Emergency-One. Na obrázku 1 je vidět, jak stříkačka zhruba vypadala před rekonstrukcí. Má kabinu v Americe označovanou jako Canopy-Cab, tedy kabina bez zadní stěny, kde bylo místo po pravé i levé straně motoru pro jednoho hasiče, kteří seděli zády ke směru jízdy. Produkčnímu týmu Rona Howarda byla zapůjčena v červenci roku 1990. Ron Howard používal Engine 18, kterou ve filmu zobrazil jako Engine 17 a 51 do února 1991. Po skončení natáčení se stříkačka vrátila do aktivní služby, a sice k jednotce 69 (Engine 69), u které zůstala až do roku 1995, kdy šla do výslužby.
Technické údaje:
Jelikož téměř každé americké hasičské auto je unikátní (neboť nejsou tolik zatížena normami jako v Evropě), je velice těžké dohledat informace o technickém vybavení určitého vozidla. Technické specifikace Engine 17 se mi najít nepodařilo, nicméně ze dvou inzerátů jsem získal následující informace o podobných vozech. Z těch usuzuji, že technické údaje Engine 17 byly následující:
- Výrobce Ward LaFrance (neplést s American LaFrance).
- Nástavba od firmy Emergency-One.
- Motor Detroit Turbo Diesel s automatickou převodovkou od firmy Allison Automatic.
- Vzduchové brzdy
- Čerpadlo od firmy Waterous o výkonu 2000 gpm (2000 galonů za minutu, tj. 7570 l/min)
- Nádrž na vodu o kapacitě 500 galonů (1892,5 l)
- Nádrž na pěnidlo o kapacitě 40 galonů (151,4 l)
- 4x 6″ (palcové, coulové – 15,24cm) savice (3x na střeše kabiny a 1x na levé straně nástavby)
- 3″ palcové (7,62cm) hadice
- 2.5″ palcové (6,26cm) hadice
- 24′ a 14′ stopé žebříky (7,3m a 4,25m) – ty cca 8m jsou určitě ty na pravé straně nástavby 🙂
Firma Ward LaFrance pravděpodobně vyrobila podvozek. Nástavba je od firmy Emergency-One, kabina možná také, ale stejně jako informace výše, není ani tato 100%. Kabina pojme 6 člennou posádku. Vpředu je místo pro řidiče a velitele, vzadu pak pro 4 hasiče, kdy na každé straně sedí dva. Jeden ve směru jízdy, druhý proti směru. Uprostřed je motor (samozřejmě krytý :)). Dále si lze s obrázků všimnout, čerpadlo je umístěno v prostředku vozidla mezi kabinou a nástavbou. Ovládání čerpadla je umístěno na levé straně. Na každé straně čerpadla jsou tři hrdla (jedno sací, dvě výtlačná). Po dvou hrdlech najdeme i vpředu nad nárazníkem s hadicí a vzadu v nástavbě. Hadicové vedení je tedy možno připojit téměř z každé strany vozidla (snad kromě spodku :). Uprostřed vozidla je lafeta, ke které se přistupuje pomocí žebříku na pravé straně vozidla (hned za kabinou posádky). Hadicové vedení je uloženo převážně na nástavbě, ale několik hadic pro rychlý zásah je uloženo i nad čerpadlem mezi nástavbou a kabinou a hadici najdeme též na předním nárazníku. Další vybavení je poschovávané v úložných prostorech po pravé i levé straně vozidla a ve skříňce na zádi vozidla.
Zdroje pro technické údaje: BACKDRAFT Engine 17 For Sale, https://www.emtbravo.net/index.php?showtopic=17095
1978 Ward LaFrance Pumper, https://www.firelineequipment.com/index.php?pID=800
Téma: Ward LaFrance Apparatus na fóru: www.youngstownfire.com, https://www.youngstownfire.com/forums/index.php/topic,7961.msg13703.html#msg13703
Ladder 46
Ve filmu máme možnost vidět celkem tři varianty Žebříku 46. První z nich, na začátku filmu, je varianta tahače s žebříkem na návěsu s řiditelnou zadní nápravou. Byl to „1976 International Harvester Tractor Drawn Ladder with a CFA Clintonville Fire Apparatus Trailer and 100′ Seagrave Ladder.“. Tohle poněkud delší označení v sobě schovává zhruba to, co už jsem napsal a sice, že jde o kombinaci tahače od firmy International, žebříku od firmy Seagrave na návěsu od Clintonville Fire Apparatus (CFA). Firma Seagrave je známá hlavně díky svým dlouholetým zkušenostem s konstrukcí požárních žebříků. S žebříkem na zmiňovaném vozidle bylo možno dosáhnout do výšky 100 stop (30,48m). Je to tedy ekvivalent Evropské „třicítky“. Tato varianta jezdila u Chicagského hasičského sboru jako Truck 54.
Další variantou Žebříku 46 byl „1972 Mack CF with a 100′ Pirsch Ladder“. To byla varianta, kterou jsme viděli ve filmu nejvíce. Tento Žebřík má také na konci filmu onu nehodu na křižovatce. Je to vozidlo od firmy Mack z roku 1972, s žebříkem od firmy Pirsch s dostupnou výškou opět 100 stop, jak je jistě patrné z původního názvu 🙂 Toto vozidlo bylo Ronem Howardem pro film mírně upraveno, byla přidána upravená přední světla, siréna, varovná světla a také byl trochu upraven nátěr, malůvky na vozidle (bodywork). Žebřík sloužil u Chicagského hasičského sboru pod číslem 5 („Truck 5“ – možná právě ten z obrázku 8). Snad jen tak pro zajímavost a pro polechtání ega dobrovolného hasiče, zakladatel firmy Pirsch, Peter Pirsch byl v osmdesátých letech 19. století dobrovolným hasičem, přičemž se věnoval konstrukci výsuvných dřevěných žebříků pro sbor, jehož byl členem. Později dal dohromady i svoje první motorové stříkačky a jak se firma Pirsch i její výrobky v průběhu let vyvíjely, stala se v roce 1930 průkopníkem v používání hliníkových slitin v konstrukci jednotlivých dílů hasičských žebříků.
Třetí variantou Žebříku 46 byl vůz od firmy American LaFrance také s žebříkem dosahujícím do výšky 100 stop, který před natáčením sloužil jako „Truck 36“. Po natáčení byl prodán na náhradní díly. Ve filmu ho můžeme vidět, jak projíždí kolem Emmit’s Irish Pub, kde Brian s Timem slaví dokončení hasičské akademie, k prvnímu případu Backdraftu jako Ladder 6.
Ostatní hasičská vozidla z filmu
Engine 17 a Ladder 46 si jistě každý pamatuje z filmu nejvíce. Možná tak moc, že mu ani nepřijde, že tam „hrála“ i jiná vozidla. O výškové technice jsem se ale už zmínil v předchozím odstavci o Ladder 46 a jeho třech variantách, ale nesmíme zapomenout ani na ostatní stříkačky, které se ve filmu, i když málo, objevily. Ve filmu jsme mohli vidět také Engine 67, která se ve filmu objevila jako Engine 67 a 25. Tato stříkačka před natáčením sloužila u Chicagského hasičského sboru jako Engine 46, po natáčení pak jako Engine 80 (mohla by to být ta na obrázku 12). Dále jsme měli možnost zahlédnout Engine 24, ve filmu zobrazenou jako 24, 27 a 17 (na začátku filmu, je vidět zezadu v garáži a pak při jízdě k prvnímu požáru). Před svojí filmovou kariérou sloužila jako Engine 34, poté jako Engine 28. (Pokud jsou vozidla na obrázcích označená správně, vůz na obrázku 13 a 14 by měl být jeden a ten samý a snad i ten co byl použit pro natáčení). V obou případech se jedná o stříkačky 1978 American LaFrance Century Pumper.
Technické údaje:
Najít nějaké specifikace k modelu American LaFrance Century Pumper také není zrovna jednoduché. První sérii těchto na zakázku vyráběných vozidel uvedla firma American LaFrance v roce 1973. Koncepce vozidla byla podobná té popisované u Engine 17. Vozy měly, hlavně z počátku kabinu bez zadní stěny, tzv. Canopy-Cab. V té bylo většinou místo pro 4 členy posádky a to: řidiče, velitele vozu a dva hasiče sedící vzadu proti směru jízdy. Další dva hasiči mohli jezdit ve stoje na „lávce“ na zádi vozidla (jak je to vidět na začátku filmu Backdraft). Čerpadlo bylo umístěno v centrální části vozidla. Většina hadic byla též umístěna na nástavbě, připravena k rychlému rozvinutí.
- Výrobce American LaFrance (neplést s Ward LaFrance) – kabina, nástavba a pravděpodobně i podvozek (i když se stavělo i na podvozcích jiných firem).
- Motor Detroit Diesel V6 o výkonu 250kW s automatickou převodovkou od firmy Allison Automatic.
- Čerpadlo o výkonu nejspíše 1500 gpm (5677,5 l/min) (Do modelů Century se montovala čerpadla podle přání zákazníka o výkonu cca. 4000-9000 l/min)
- Nádrž na vodu o kapacitě 500 galonů (1892,5 l)
- 2x 6″ (palcové, coulové – 15,24cm) savice na levé straně nástavby
- Žebříky na pravé straně nástavby
Další vozy
Sic o těchto vozech nemám příliš mnoho informací, spíš tedy žádné, můžeme si je alespoň ukázat. Ambulance, které jsme ve filmu mohli vidět při odvážení Tima, nebo na konci filmu Stephena, do nemocnice, byly 1985 Ford Wheeled Coach Ambulances (Obrázek 15). Vůz, kterým jezdila postava Roberta De Nira – Donald Rimgale byl také Ford, podobný tomu na obrázku 16.
Hasičské stanice a současná technika
Stanice Engine 65 & Truck 52
Jen tak pro zajímavost, pokusil jsem se sehnat také nějaké fotky a informace o současné technice sloužící na stanicích z filmu. Na rozdíl od většiny hasičských sborů, Chicagský hasičský sbor nepřiřazuje čísla jednotlivým stanicím. Stanice jsou označeny podle čísla posádky stříkačky (engine company) nebo posádky žebříku (Truck company) nebo obou, přiřazených na danou hasičskou stanici. Na většině hasičských stanic v USA totiž slouží dva vozy, stříkačka (Engine) a výšková technika (Truck). Stanice je pak označena podle čísel vozů, například Stanice Engine 65 a Truck 52. Chicago je pak z hlediska požárního zabezpečení rozděleno na 6 okrsků a 24 oddílů. Pod každý z oddílů pak spadá několik stanic, v průměru tak 4.
Nejznámější stanicí z filmu je téměř jistě stanice stříkačky 17 a žebříku 46. Ve skutečnosti je to stanice stříkačky 65 a žebříku 52. (jak už bylo psáno v předchozí kapitole). Nějakou dobu má na této stanici stanoviště také Ambulance 88. Stanice spadá pod 4. okrsek a 15. oddíl. a nachází se na severozápadním rohu 42. Západní ulice a Jižního bulváru Sacramento v Chicagu. Pokud vám překlad té adresy zní tak blbě jako mě, tak je to: Severozápadní roh W 42nd Street a S. Sacramento Ave, Chicago. Jak jste si určitě všimli na obrázcích, mají zde nyní (rok 2010/2011) stříkačku (Engine 65), která je produktem firem Spartan Fire & Emergency a Crimson Fire (nevím od koho je co). Nádrž na vodu má kapacitu 500 galonů (1892,5 l) a výkon čerpadla je 1500 galonů za minutu (5677,5 l/min). Žebřík (Truck 52) je pak od firmy Pierce. Žebřík dosáhne do výšky 100 stop (30,48m). Fotografii Ambulance 88 se mi bohužel sehnat nepodařilo.
Stanice Engine 8 & Truck 4
Toto je druhá stanice z filmu. Zde sídlila postava Roberta De Nira, vyšetřovatel Donald „Stín“ Rimgale. Brian McCaffrey (postava Williama Baldwina) také pracoval zde, poté co se rozešel s bratrem. Také na této stanici sídlila Engine 51. Ve skutečnosti zde slouží stříkačka (Engine) 8, výšková technika (Truck) 4, ambulance 85 a velitelské vozidlo 2. Stanice patří pod 1. okrsek a 2. oddíl a sídlí v „čínské čtvrti“ na adrese 212 W. Cermak Rd, Chicago. Engine 8 má kapacitu bazénu 500 galonů (1892,5 l), čerpadlo o výkonu 1500 galonů za minutu (5677,5 l/min) a vyrobila ji firma Spartan Fire & Emergency a Luverne. Truck 4 má stejné parametry jako v předchozím odstavci zmiňovaný Truck 52, tedy žebřík s dostupnou výškou 100 stop (30,48m) a má jej na svědomí firma Pierce. Ambulace 85 je 2006 Ford F350 – Braun Type 1, velitelské vozidlo pak 2009 Ford Expedition.
Jednotky
Jistě jste si všimli, že v USA se používá angloamerický systém jednotek, tedy palce, stopy, galony, apod. Tedy jednotky, které si tady v Evropě těžko představujeme, proto všude kde jsem psal nějaké míry jsem uvedl (doufám), i přepočet do soustavy SI, na kterou je většina z nás zvyklá. Pokud by to snad někdo chtěl kontrolovat, tak:
- 1 galon = 3.785 litru
- 1″ (palec, coul) = 2.54cm
- 1′ stopa = 30.48cm
Použité zdroje:
Rád bych tímto poděkoval fotografům Billu Friedrichovi, Hanku Sajoviczovi a Jacku Connorsovi, za poskytnutí fotek a svolení s jejich použitím v tomto článku. Bez nich by jistě nemělo ani smysl tuto kapitolu psát, neb by se zde nebylo na co podívat.
Autor: Radek Henyš
Korekce: Marek Jokš
Čerpal jsem z těchto zdrojů:
- Informace o produktu: BACKDRAFT Chicago, IL – Set, https://www.code3.net/product/detail.asp?item=13965
- Myers Fire Photos – Backdraft Apparatus, https://www.fortunecity.com/silverstone/gasoline/1025/myersfirephoto/backdraftx.html
- Neil Wallington, Světová encyklopedie Hasičské automobily a historie hasičství, Rebo Productions CZ, 2005, 256 stran, ISBN: 80-7234-413-7
- Udo Paulitz, 1000 Hasičských vozidel, Euromedia Group, k.s. – Knižní klub v Praze 2007, 336 stran, ISBN: 978-80-242-1790-1
Uvedené a mimo jiné velmi pěkné hasičské encyklopedie sloužily hlavně jako zdroj pro získání základního povědomí o výrobcích amerických hasičských vozidel a ke zjištění parametrů vozidel, které se těm z filmu nejvíce blíží.
Zdroje a autorská práva k obrázkům:
- Obrázky: 1,2,3,5,6,7,8,9,10,12,13,14,16,17,20,21: Bill Friedrich
- Obrázky: 4,11,15: Hank Sajovic
- Obrázky: 18,19: Jack Connors