Oheň, základní vzdělání každého hasiče
Sběratelství
I když tu mezi sběratelství zařadím více-méně jen jeden druh „produktu“, myslím, že pojem sběratelství je perfektně vystižen. Stejně jako se na pultech obchodů objevila figurka Batmana, Supermana a dalších hrdinů (včetně modelů charakteristických a nezapomenutelných ikon daného filmu), objevily se i modely hrdinů z filmu Backdraft (kromě hlavního hrdiny, totiž ohně samotného :)). Pravda, nebylo to hned po premiéře v roce 1991, ale až v říjnu 2002, kdy známý výrobce detailních modelů americké hasičské techniky, firma Code 3, přišel s modely Engine 17, Ladder 46 i hasičské stanice 17 v měřítku 1/64. Všechny tyto tři modely vyšly v omezené sérii. Na stránkách se neuvádí, kolik bylo vyrobeno hasičských stanic, ale Engine 17 i Ladder 46 bylo vyrobeno 15 012 kusů od každého. Modely bylo možné koupit samostatně nebo jako celek – stanici s oběma vozy. Nevím, zda se těch 15 tisíc vozů počítalo včetně těch, co byly v kombinaci se stanicí, možné ale je, že jich bylo celkem o něco více. Počet 15 012 kusů se může zdát sice hodně, Code 3 vyrábí i hezčí a detailnější modely v mnohem menším množství, ty ale bohužel nejsou filmovými hvězdami. Dnes už žádný z těchto modelů neseženete jinde než v aukci, kde se cena může vyšplhat pěkně vysoko. Na následujících obrázcích se můžete podívat, jak tyto detailní modely vypadají. Obrázky pocházejí přímo ze stránek Code 3, kde se můžete podívat i na další modely, které tento výrobce vyrábí. Doporučuji sérii Diamond Plate, která se dělá většinou v měřítku 1/32 (Vozy jsou hodně detailní, drahé a v omezeném množství :)).
Na následujících obrázcích je také model American LaFrance Pumper, který je dle mého názoru nejblíže podobě Engine 17 na začátku filmu. Na posledním obrázku si můžete prohlédnout 3D plakát k filmu, také od Code 3.
Na vlastní kůži
Pro natáčení filmů potřebujete, peníze, a to na prvním místě 🙂 Ale pro vlastní realizaci potřebujete také kulisy, které spolykají jistou část peněz, co jste na ten film potřebovali, ale co s těmi kulisami udělat po skončení natáčení? Mohou se hodit i do jiného filmu, ale ještě lepší, než je jen strčit někam do archivu (což v případě uměle postavených ulic apod. asi ani není nic jednoduchého), je udělat z nich diváckou atrakci a ještě nějakou dobu je nechat „zaplatit sama sebe“. Proto filmová studia udělala z kulis, hlavně úspěšných filmů, atrakce, nebo chcete-li představení, pro diváky. Ti se na nich tak kromě skvělých zážitků mohli obohatit i o informace, jak se ty které fantastické a mnohdy megalomanské scény natáčely. Pro někoho je to možná novinka, někdo takové atrakce třeba i navštívil (nejsou jen v Americe, ale i v Evropě). Takové atrakce má i studio Universal Studios Hollywood, které stojí za filmem Backdraft. A samozřejmě i pro ten byla v provozu atrakce stejného názvu (což nepřekvapí, vzhledem k tématu článku). Představení bylo poprvé otevřeno v červenci 2002 a skončilo, bohužel, v den svátku práce 2009, aby jej nahradila atrakce pro film Transformers. Vybudování atrakce stálo okolo 10 milionů dolarů a představení bylo rozděleno do tří scén. V první části se diváci dozvěděli nějaké zajímavosti o natáčení filmu Backdraft od režiséra filmu Rona Howarda (samozřejmě ze záznamu). V prostřední části se pak herci Scott Glenn (postava Johna „Axe“ Adcoxe) a Kurt Russell (Stephen McCaffrey), také ze záznamu, rozpovídali o zajímavostech z natáčení a o některých pyrotechnických kouzlech, které bylo nutné pro film vymyslet. V poslední a zřejmě nejzábavnější scéně pak diváci vstoupili do pravého pekla, kde na ně čekala 2 minutová rekonstrukce finálního požáru ve skladu v chemičce. Publikum při tom bylo chráněno vodní mlhovou stěnou, neb na ně byl foukán horký vzduch, aby se cítili víc v ohrožení a teploty některých ohnivých efektů prý dosahovaly až 2000 stupňů (samozřejmě od toho byli diváci dostatečně daleko). Na vlastní kůži tak bylo možné prožít si část závěrečného požáru v chemičce z filmu. I když byla atrakce pod dohledem hasičské hlídky, došlo při ní v září 1992 ke skutečnému požáru. Ten vznikl okolo 4. hodiny odpolední, kdy se asi 500 lidí dívalo na ohnivé představení hořícího skladiště. Dodavatel vzduchotechniky omylem zapálil lepenkové potrubí během pájení měděných trubek (Nejsem si zcela jist co hořelo, protože v anglickém originále to není nijak extra popsáno a atrakci jsem nenavštívil. Ovšem v USA je hodně dřevo-staveb a filmová studia dřevo a lepenku na kulisách hodně používají, ale stejně přesně nevím, co že to „lepenkové potrubí“ znamená). Bylo evakuováno na 800 lidí z atrakce a nejbližšího okolí, nicméně nedošlo k žádné panice, neb si všichni mysleli, že ten „černý kouř“ je součástí představení. Hasičská jednotka filmových studií požár uhasila během 15 minut a ten tak způsobil škodu okolo 150 tisíc dolarů. Další dny se pak pokračovalo vesele dál až do uzavření atrakce v roce 2009. Kromě atrakce k Backdraftu byly či stále jsou v provozu atrakce i k dalším trhákům, jako například Jurský park, Vodní svět, Návrat do budoucnosti apod. Chcete-li se podívat, jaké atrakce jsou aktuálně v provozu, nebo jaké bylo kdysi možno navštívit, podívejte se na stránky https://www.thestudiotour.com.
Text v následujících odstavcích Scéna 1 – Scéna 3 je mým pokusem, snad zdařilým, o překlad textu na adresách uvedených pod příslušnými odstavci.
Scéna 1
Divákům byl promítán krátký film, kde režisér Ron Howard vysvětluje co to je Backdraft a jak byl film natočen.
Ron Howard říká na videu zhruba toto: Co je to Backdraft? Nuže, technické vysvětlení je, že je to oheň který spálil veškerý kyslík v místnosti a zanechal pouze extrémně zahřáté plyny – přes 2000 stupňů čekajících jen na čerstvý nádech vzduchu. A když oheň dostane co chce … máte Backdraft. Zdravím, já jsem Ron Howard a jako režisér filmu hádám, že mám jinou definici. Backdraft, to jsou neúnavní herci a filmový štáb (prostě všichni co se motají kolem filmu) pracující v náročných podmínkách, aby realisticky zobrazili oheň a hrdinství hasičů, kteří s ním bojují. Scénárista Gregory Widen býval hasič a velmi jasně se vyjádřil, že v našem filmu musí být hasiči právě zde uprostřed takových hořících pekel. Ale já jsem věděl, že získat takové záběry může být velmi nebezpečné pro herce i celý filmový štáb. Každodenně se nacházeli uprostřed plamenů, kouře, popílku a bortících se kulis. Se všemi těmi komplikovanými technickými prvky byly těžké i zkoušky. Scéna se zkoušela nejdřív s herci, poté s kamerou. Následně jsme přidali speciální efekty. Nakonec se točil film. [Ukázka z filmu]. Mnoho tvrdé práce pro velmi krátký úsek filmu. Navíc jsme museli zachovat reálnost událostí. Šli jsme do skutečných starých skladišť v Chicagu a založili uvnitř požár, následně zvenčí a pak jsme scénu vyhodili do vzduchu. Filmový štáb pracoval neúnavně, když se snažil udělat z ohně žijící, dýchající bytost. Nebo jak ho hasiči občas nazývají: Zvíře (Šelma). V další části uvidíte, jak byly některé z těch velkolepých efektů vytvořeny a rovněž pocítíte profesionalitu a odvahu kterou naši herci ukázali. Jo a jen tak na okraj, nezkoušejte nic z toho, co tady uvidíte doma. My jsme na place měli stálý dohled nejlepších Chicagských hasičů a od nich předávám i tuto radu: Pokud uslyšíte hasičský vůz, kliďte se mu z cesty, nejede na film.
Původní text najdete na adrese: Backdraft – Scene by Scene – Scene 1
Scéna 2
Ve videu mluví nejprve Scott Glenn (herec, který v Backdraftu hraje Johna „Axe“ Adcoxe): [Řeč Scotta začíná pohledem na zastavující hasičskou stříkačku] Tato stříkačka mi připomíná ty týdny, které jsme strávili točením Backdraftu a nový respekt, který jsme k hasičům riskujícím každý den život získali. Samozřejmě, že my jsme to měli vzhledem k nim snadné. Mohli jsme zařvat „Střih“, když začalo být moc horko. Hoši od efektů strávili měsíce plánováním, testováním a učením se všeho co mohli o ohni a jeho chování, snažíce se vymyslet jak založit správný typ ohně jen tam kde jsme ho chtěli a kdy jsme chtěli. Mezitím další tým kouzelníků od efektů tvrdě pracoval na vytváření složitých modelů pro záběry střídající se s naší živou akcí. V této scéně se střecha hořící budovy uprostřed rozpadá s Williamem Baldwinem sotva unikajícím před plameny. [Následovaly záběry z filmu – požár v chemičce ke konci filmu]. Modely jsme ale použili jen v několika málo scénách. Po zbytek času bylo všechno velmi skutečné a velmi horké. [Další záběry z filmu]. A teď, tahle scéna – finále filmu – ta měla vše (reálné). Během požáru chemického skladiště, když se zhroutí ta obrovská lávka a postava Kurta Russella mě jen stěží zachytí. A já vám tady říkám, tohle bylo skutečné. Plameny nad námi… plameny pod námi, Kurt a já visící přímo uprostřed té ohnivé bouře. Štáb mě oblékl do postroje a protáhl kabel skrz můj kabát, skrz Kurtův kabát a následně jej připojil k té lávce. A teď ta zábavná část. Potřeli mě tou hořlavou kapalinou a zapálili ji. To jsem já, jak tam hořím. Samozřejmě jsem měl na sobě nehořlavý oblek plus tři páry dlouhého spodního prádla z Nomexu. Ale během třetího pokusu mi bylo tak horko že jsem musel zařvat „Střih“. Ukázalo se, že plameny se dostaly až k poslední vrstvě. Na konci scény je použita hořící figurína a tu vidíte spadnout.
Pro film bylo vytvořeno stovky dalších efektů. Jeden z těch jednoduchých se nazýval „popílkovač“, mašinka, která po nás házela hořící popel. Jak já jsem ho nesnášel. Na konci natáčení mě štáb nechal vyhodit ho do vzduchu. Víte, být zde [na požární stanici] mi připomíná dny, co jsme strávili průzkumem pro film na skutečných Chicagských hasičských stanicích, když jsme vyjížděli na výjezdy se skutečnými Chicagskými hasiči. Ve skutečnosti, pro některé z nás to byla zkušenost, jejíž konec jsme neradi vyhlíželi. [zastavuje hasičský vůz, z něhož vystoupí Kurt Russell]
Kurt Russell: Nuže, není nic takového jako jízda hasičským vozidlem. Ahoj, já jsem Kurt Russell. Jak víte, samozřejmě, Backdraft není jen o skvělých ohnivých efektech. Je také o jistých velmi skutečných Amerických hrdinech – o hasičích samotných. Pracují den co den, aby byl náš život bezpečnější. A některé z požárů, kterým čelí, jsou naprosto neuvěřitelné. A proto jsme chtěli, aby ty v Backdraftu byly stejně dech beroucí jako ty skutečné. Dali jsme plamenům jejich vlastní osobnost. Ve skutečnosti, byl tu jeden, který vypadal že má svoji vlastní hlavu…[na laboratorním stole se objeví plamen přímo před diváky – efekt plamenu se kterým se potkal Brian při požáru v továrně na oděvy] mohl by být klidně považován za krásný. Jakkoliv se ale může zdát neškodný, nenechte se zmást. Bez varování se může obrátit proti vám. [plamen exploduje do ohnivé koule a zvuk bzučáku následně oznamuje divákům přesun na další část představení].
Původní text najdete na adrese: Backdraft – Scene by Scene – Scene 2
Scéna 3
Poté co diváci vstoupí do zvukotěsného studia o objemu 500 000 kubických stop, vidí jen prázdné skladiště. Jak režisér zařve „Akce“, objeví se rozhořívající se oheň v kanceláři na protější straně skladiště. Jak že by tohle vůbec mohlo být děsivé? Počkáte pár vteřin, a z kanceláře se s výbuchem vyvalí ohnivá koule (simulace Backdraftu). Ta zapaluje barely s olejem uložené na stejném podlaží skladiště a od nich se oheň šíří dál popraskanými olejovými trubkami, tavíce kov a předávajíce zničující teplo po celou cestu. Dojde k masivním explozím barelů hořlavého paliva, které způsobí popraskání trubek nad nimi a déšť žhavého popela v celém prostoru. Nakonec velkolepá ohnivá koule pohltí střechu a dojde ke zřícení doprovodné plošiny, nechávajíce tak nadšené diváky nejistě vystavené nezkroceným plamenům. Ale pak, s výkřikem režiséra „Střih“, všechny plameny zmizí a diváci jsou vyvedeni do bezpečí venkovního světa, když se atrakce zároveň resetuje a připravuje pro další návštěvníky.
Původní text najdete na adrese: Backdraft – Scene by Scene – Scene 3
Slušná nahrávka „požáru skladiště z Backdraftu“:
Zdroj: https://www.youtube.com/v/ZATUT77KqWc?fs=1&hl=cs_CZ
Galerie
Nahrávka celého představení:
Pokud by Vám nestačily obrázky, na video serveru youtube se samozřejmě nechá nalézt hned několik záběrů z této atrakce, dokonce její celý průběh:
Zdroj: https://www.youtube.com/watch?v=gTKis-DWTpw&feature=player_embedded#!
Autor: Radek Henyš
Korekce: Marek Jokš
Použité zdroje:
Čerpal jsem z těchto stránek:
- Code 3 Collectibles – Fire & Rescue Models, https://www.code3.net
- Code 3 Fire Trucks, https://code3firetrucks.com
- The Studio Tour – Backdraft, https://www.thestudiotour.com/ush/attractions/backdraft.shtml
Zdroje a autorská práva k obrázkům:
- Obrázky v části „Sběratelství“: BACKDRAFT Chicago, IL Firehouse E-17/L-46 (13107-0000) , BACKDRAFT Chicago, IL 1970 Ward LaFrance Pumper E-17 (12392-0000) , BACKDRAFT Chicago, IL 1972 Mack CF Rear Mount L-46 (12495-0000) , 1/64 Chicago Fire Dept. Engine 79 – American LaFrance Pumper (12857-0000)
- Obrázky v části „Na vlastní kůži“: The Studio Tour – Backdraft Gallery